28. Vyjádření MČ Praha 6 k Dokumentaci vlivů záměru "DO 518, 519 Ruzyně - Březiněves" na životní prostředí dle § 8 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů; EIA kód MZP520
28. Vyjádření MČ Praha 6 k Dokumentaci vlivů záměru "DO 518, 519 Ruzyně - Březiněves" na životní prostředí dle § 8 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů; EIA kód MZP520
I. Bere na vědomí
přiloženou důvodovou zprávu včetně příloh, které jsou nedílnou součástí tohoto usnesení
II. Souhlasí
se záměrem „DO 518, 519 Ruzyně - Březiněves“ dle v současné době předložené dokumentace vypracované dle § 8 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, za podmínek uvedených ve Vyjádření (příloha č. 1 tohoto usnesení) a níže uvedených požadavků
III. Požaduje
po hl. m. Praze zajištění níže uvedených staveb jako investic souvisejících:
- urychlení přípravy staveb komunikace Evropská - Svatovítská (KES) a komunikace Evropská - Podbabská (KEP)
- přípravu a realizaci tramvajové tratě Podbaba – Výhledy (s přípravou na pokračování tramvajové tratě směr Horoměřice)
- projektovou přípravu tramvajové tratě Podbaba – Troja - Bohnice (s přemostěním Vltavy v severní stopě)
- jednání se Středočeským krajem a obcí Horoměřice o možnosti zřízení parkovací plochy na příjezdu do hl. m. Prahy u ulice Horoměřická a iniciování jejího založení v režimu P + R včetně vyřešení souvisejícího napojení na MHD
- zařazení parkovací plochy v MČ Praha - Suchdol do režimu P + R a její realizace nejpozději do doby zprovoznění SOKP 518 a 519
IV. Požaduje
po hl. m. Praze zajištění následujících opatření, a to nejpozději do doby zprovoznění SOKP 518, 519
- realizaci světelných závor na komunikacích přicházejících do hl.m. Prahy, zvl. Evropská, Horoměřická a Podbabská
- položení povrchů "tichého asfaltu" na komunikacích, kde dojde realizací SOKP 518, 519 ke zvýšení intenzity provozu
- vyhlášení zákazu vjezdu dopravních prostředků s hmotností nad 12t na předmětných příjezdových komunikacích do hl.m. Prahy
V. Upozorňuje
Ředitelství silnic a dálnic ČR, že nebyly dosud realizovány kompenzační opatření SOKP 517 v plném rozsahu. Je tedy nezbytné provést jejich aktualizaci a případné doplnění, a to i ve vazbě na nárůst dopravních intenzit v souvislosti se zprovozněním SOKP 518 a 519.
VI. Schvaluje
text vyjádření městské části Praha 6 k dokumentaci vlivů záměru "DO 518, 519 Ruzyně - Březiněves" na životní prostředí ve smyslu § 8 odst. 2 a 3 zákona č.100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, dle přílohy č. 1 tohoto usnesení.
VII. Ukládá
-
podepsat a vypravit schválený text vyjádření městské části Praha 6 k dokumentaci vlivů záměru "DO 518, 519 Ruzyně - Březiněves" na životní prostředí.
Zodpovídá: PhDr. Petr Palacký, Ph.D., radní
Termín plnění: 03.10.2023
-
jednat se zástupci hl. m. Prahy ve smyslu prosazování výše uvedených požadavků MČ Praha 6 a podávat RMČ Praha 6 půlroční zprávy o postupu těchto jednání
Zodpovídá: Ondřej Matěj Hrubeš, radní
Termín plnění: 30.06.2026
-
zastřešit jednání MČ Praha 6 s hl.m. Prahou a Středočeským krajem ve smyslu požadavků usnesení
Zodpovídá: Mgr. Jakub Stárek, starosta
Termín plnění: 30.06.2026
Zpracovatel: Ing. Jana Jelínková, vedoucí OÚR
Posuzovaným záměrem je severozápadní a severní segment Pražského okruhu (též Silniční okruh kolem Prahy – SOKP), stavba DO 518 v úseku Ruzyně – Suchdol a stavba DO 519 v úseku Suchdol – Březiněves, tedy liniová dopravní stavba. Bude realizována na kat. územích Bohnice, Březiněves, Čimice, Dolní Chabry, Ďáblice, Horoměřice, Lysolaje, Nebušice, Přední Kopanina, Sedlec, Suchdol a Zdiby. Jedná se o směrově rozdělenou dálnici o šesti pruzích (kategorie D34/100). Celková délka řešeného úseku činí 15,110 km (z toho 8,260 km činí DO 518 a 6,850 km DO 519). Zhruba dvě třetiny délky tohoto úseku se nacházejí na území Hlavního města Prahy, zbývající třetina na území Středočeského kraje. Začátek záměru, potažmo výchozí bod, je součástí mimoúrovňové křižovatky (dále jen „MÚK“) Aviatická, konec pak v MÚK Březiněves. Na hlavní trase je navrženo celkem sedm MÚK, dvacet dva mostních objektů, na hlavní trase DO pak pět tunelových úseků; v tunelu je také veden přivaděč Rybářka. Záměr zahrnuje rovněž nezbytné přeložky dotčených komunikací, úpravy polních cest, vegetační úpravy a přeložky inženýrských sítí. Ve správním obvodu Praha 6 je součástí záměru dvoupruhový obousměrný přivaděč Rybářka, napojený na ulici Kamýckou stykovou křižovatkou, která však není součástí záměru. Tento přivaděč je řešen hloubeným tunelem a jeho celková délka činí 1,606 km (z toho 0,980 km v tunelu). Záměr je předkládán v jedné variantě, která vychází ze závěrů předchozích zjišťovacích studií, a je porovnáván se stavem bez jeho provedení.
Vyjádření MČ Praha 6 se soustředí na levobřežní část, tj. úsek DO 518 přímo na MČ Praha 6 navazující, který generuje dále uvedená dopravní rizika.
Záměr má statut veřejně prospěšné stavby a jeho hlavními cíli jsou převedení tranzitní dálkové dopravy na nadřazený komunikační systém, redistribuce cílové dopravy na hranicích metropole, ochrana před nežádoucími průjezdy a zbytným dopravním zatížením městské komunikační sítě a realizace některých částí vnitroměstských dopravních vztahů mezi okrajovými částmi města.
Oproti dokumentaci posuzované v rámci Oznámení podle § 6 zákona 100/2001 Sb. došlo k úpravám dokumentace zahrnující zahloubení nivelety a přidání zemních valů, začlenění nového tunelu Horoměřice v délce 500 m, posunu a úpravě MÚK Suchdol, vyvolané úpravě tvaru MÚK Horoměřice a prodloužení tunelu Rybářka do ulice Kamýcká.
MČ Praha 6 se k Oznámení podle § 6 zákona 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí v rozsahu přílohy č. 3 tohoto zákona k záměru SOKP 518 Ruzyně – Suchdol vyjadřovala ve stanovisku č.j. MCP6 310475/2019 ze dne 26.9.2019 a k SOKP 519 Suchdol – Březiněves ve stanovisku č.j. MCP6 340139/2019 ze dne 21.10.2019.
V těchto stanoviscích vyjádřila MČ Praha 6 maximální podporu přípravě těchto (pro Prahu) klíčových staveb, které již byly požadovány v rámci realizace MO úseku Blanka jako podmiňující, resp. spuštění MO do provozu mělo být podmíněno realizací SOKP 518 a 519.
Zároveň byly uplatňovány dva zásadní koncepční požadavky – aby byl dodržen soulad se ZÚR a respektovány nadřazené procesy SEA a aby byly připravovány a realizovány oba úseky č.518 a 519 současně, předčasná realizace stavby č. 518 před stavbou č.519 by znamenala dopravní kolaps Dejvic – Bubenče a tudíž zcela nepřijatelný stav.
Tyto koncepční požadavky jsou v dokumentaci respektovány, resp. zohledněny.
MČ Praha 6 dlouhodobě uplatňuije požadavek nalezení dopravního obchvatu Dejvic a Bubenče, jedinná dosud známá stopa je komunikace Evropská - Svatovítská (KES) a komunikace Evropská - Podbabská (KEP).
Zároveň Městskou částí Praha 6 vjíždí doprava do HMP „čtyřmi branami“, a to Karlovarskou, Evropskou, Horoměřickou a Podbabskou. Cílem MČ Praha 6 je prosadit myšlenku zřízení zařízení P + R na každé z těchto komunikací a tato zařízení napojit na kvalitní linky MHD tak, aby došlo k poklesu dopravní zátěže generované tímto druhem dopravy.
Nezbytným se ukazuje též realizace represivních opatření, jako světelných závor a vyhlášení zákazu vjezdu dopravních prostředků s hmotností nad 12 tun a v neposlední řadě použití „tichého asfaltu“ na povrchy komunikací, kde přes všechna opatření dopravní zátěž narůstá.
MČ Praha 6 souhlasí s předloženou dokumentací vlivu záměru DO 518, 519 Ruzyně – Březiněves bez zásadních připomínek, upozorňuje však investora na skutečnost, že nebude-li řešena problematika uvedená ve vyjádření a usnesení RMČ, bude nezbytné v dalších stupních připravit odpovídající opatření.
Zpracovatel výslovně prohlašuje, že veškeré údaje a informace v návrhu usnesení, včetně důvodové zprávy a příloh jsou pravdivé a odpovídají skutečnosti.
Rovněž výslovně prohlašuje, že neopomenul uvést žádný údaj nebo informaci, které by obsah návrhu podstatně změnily, pokud by byly uvedeny.
Datum: 25.9.2023
Zpracoval: Ing.arch. Bohumil Beránek - vedoucí odd. OÚR
Ing.Pavel Hamar - referent OÚR