23. Poskytnutí finančních darů školním metodikům prevence za školní rok 2022/2023
23. Poskytnutí finančních darů školním metodikům prevence za školní rok 2022/2023
I. Bere na vědomí
důvodovou zprávu včetně příloh
II. Schvaluje
poskytnutí finančních darů školním metodikům prevence za školní rok 2022/2023 v celkové výši 280.000 Kč dle příloh tohoto usnesení
III. Ukládá
-
předat na Právní odbor darovací smlouvy školních metodiků prevence k zajištění podpisu ze strany MČ Praha 6
Zodpovídá: Ing. Martin Pawinger, vedoucí KT
Termín plnění: 08.11.2023
-
předat místostarostovi MUDr. Hoškovi darovací smlouvy školních metodiků prevence k zajištění podpisu ze strany MČ Praha 6
Zodpovídá: Mgr. Barbora Srp, vedoucí PO
Termín plnění: 15.11.2023
-
podepsat darovací smlouvy školním metodikům prevence dle bodu II.
Zodpovídá: MUDr. Marián Hošek, místostarosta
Termín plnění: 22.11.2023
-
zajistit podpisy darovacích smluv ze strany obdarovaných a následné vyhotovení platebních příkazů k odeslání finančních prostředků školním metodikům prevence
Zodpovídá: Ing. Martin Pawinger, vedoucí KT
Termín plnění: 29.11.2023
Zpracovatel: Ing. Martin Pawinger, vedoucí KT
Již od roku 2001 probíhá v rámci realizace programu "Zdravá Šestka" velmi úzká spolupráce se školami. Ve školách pracují metodici prevence, kteří koordinují primárně preventivní programy. Program "Zdravá Šestka" je ojedinělý svým rozsahem i náročností a klade na metodiky škol vysoké požadavky, které přesahují rámec jejich pracovních povinností (pravidelná měsíční setkávání, vyplňování výkazů preventivní činnosti, vzdělávání, projektová činnost, aktivní a úzká spolupráce s MČ Praha 6, s ostatními organizacemi, které pracují v oblasti rizikového chování atd.)
Pozice školního metodika prevence klade na pedagoga nadstandardní požadavky:
-věcné znalosti jednotlivých typů rizikového chování;
-znalosti v oblasti preventivní práce s dětmi, v oblasti včasné intervence s dětmi, které se již rizikově projevují a je nutno intervenovat tak, aby se problém nerozšířil;
-znalost návazné sítě služeb, kam lze odkazovat děti s ohledem na jejich potíže;
-schopnost komunikovat, pracovat s rizikovými dětmi, motivovat je k pozitivní změně;
-nutnost průběžného vzdělávání a orientace v dané problematice;
-orientace v legislativě, v administraci, která je s pozicí metodika spjata.
Problematika rizikového chování (tzn. užívání návykových látek, nelátkové závislosti, gambling, šikana a agresivní chování, rizikové sexuální chování, záškoláctví, netolismus atd.) a prevence těchto jevů je širokou oblastí, která není součástí klasického vysokoškolského pedagogického studia. Ovšem na základě dlouhodobých zkušeností a s rozvojem celé oblasti prevence rizikového chování vznikla v odborné platformě potřeba profesionalizovat pracovníky v této sféře. V roce 2012 vznikl jistý definovaný standard kompetencí, které by měli pracovníci v oblasti prevence na různých úrovních zvládnout. V úrovni školství je proto vymezeno, že školní metodici prevence mohou svou odbornou kvalifikaci potvrdit absolvováním dvouletého specializačního studia pro školní metodiky prevence v rozsahu 250 hodin.
Vzhledem k tomu, že rozpočty jednotlivých škol neumožňují plně ocenit výše uvedenou nadstandardní práci a již řadu let není právně ukotvena povinnost ředitele školy snížit úvazek na práci metodika,rozhodla komise Zdravá Šestka v roce 2002 o odměnách pro školní metodiky prevence formou jednorázových finančních darů od MČ Praha 6. Výše finančních darů je stanovena dle kvalitativních a kvantitativních kritérií, přičemž se zohledňují zejména: realizace preventivních programů ve škole, účast na vzdělávacích akcích, aktivní účast na setkáních pracovní skupiny školních metodiků, průběžná komunikace a spolupráce školních metodiků prevence se zástupcem ÚMČ Praha 6 a s oblastním metodikem prevence z Pedagogicko-psychologické poradny Prahy 6, průběžné vedení záznamu o činnostech metodika prevence a realizace projektů v rámci dotačního řízení MČ Praha 6 „Zdravá Šestka“, příp. příprava projektů v rámci dotačního řízení hl. m. Prahy či MŠMT.
Vzhledem k tomu, že se zatím nepodařilo prosadit snížení přímého vyučovacího úvazku školním metodikům prevence a učitelé s touto funkcí napříč celou Českou republikou jsou již značně demotivováni tím, že svou funkci v podstatě vykonávají ve svém volném čase a nemají uznanou žádnou odměnu, domníváme se, že finanční prostředky v položce dary školním metodikům prevence mají své opodstatnění a je zcela legitimní, abychom učitele z našich škol motivovali a podpořili v jejich práci. Metodici prevence dostávají poměrnou část dle odpracovaných měsíců v příslušném školním roce, přičemž maximální výše odměny je 10 000 Kč. V případě působení dvou metodiků prevence na jedné škole se o tuto částku dělí.
Finanční prostředky na poskytnutí darů školním metodikům prevence jsou v rozpočtu na rok 2023 zahrnuty v ORJ 0501, oddílu 35§41 - Prevence před drogami, alkoholem, nikotinem a jinými návykovými látkami . Návrh na dary jednotlivým metodikům prevence tvoří přílohu č. 1 tohoto návrhu usnesení.
Závěrem lze říci, že tento dar je tedy výrazem ocenění obdarovaných za mimořádnou činnost. Danou funkci vykonávají pedagogové mnohdy dobrovolně, ze svého zájmu, protože v práci vidí smysl, užitek a činí tak zejména ve prospěch dětí a mladistvých.
Zpracovatel výslovně prohlašuje, že veškeré údaje a informace v návrhu usnesení, včetně důvodové zprávy a příloh jsou pravdivé a odpovídají skutečnosti.
Rovněž výslovně prohlašuje, že neopomenul uvést žádný údaj nebo informaci, které by obsah návrhu podstatně změnily, pokud by byly uvedeny.
Datum: 23. 10. 2023
Zpracoval: Mgr. Martina Vymyslická, protidrogový koordinátor KT
Mgr. Petr Duben, vedoucí oddělení KŘ a bezpečnosti KT