2. Návrh nařízení, kterým se vymezují oblasti hlavního města Prahy, ve kterých lze místní komunikace nebo jejich určené úseky užít k stání silničních motorových vozidel za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy
2. Návrh nařízení, kterým se vymezují oblasti hlavního města Prahy, ve kterých lze místní komunikace nebo jejich určené úseky užít k stání silničních motorových vozidel za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy
I. Bere na vědomí
důvodovou zprávu včetně příloh
II. Souhlasí
- s návrhem nařízení, kterým se vymezují oblasti hlavního města Prahy, ve kterých lze místní komunikace nebo jejich určené úseky užít k stání silničních motorových vozidel za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy
- s ceníkem, kterým se stanoví ceny, za něž lze místní komunikace nebo jejich určené úseky ve vymezených oblastech hlavního města Prahy užít k stání silničních motorových vozidel
za podmínky respektování stanoviska Rady městské části Praha 6 uvedeného v příloze č. 1 tohoto usnesení
III. Ukládá
zaslat stanovisko Rady městské části Praha 6 odboru dopravy Magistrátu hl. m. Prahy
Zodpovídá: Ing. Martin Pawinger, vedoucí KT
Termín plnění: 30.01.2024
Zpracovatel: Ing. Martin Pawinger, vedoucí KT
V souladu s § 22 Statutu hl. m. Prahy předložil Magistrát hl. m. Prahy výše uvedené nařízení k připomínkování spolu se souvisejícím ceníkem.
Grémium starosty projednávalo tuto navrhovanou novelu dne 22.01.2024, přičemž bylo informováno o hlavních změnách:
- Zásadní změnou je neumožnění parkování návštěvníků v modrých rezidentních zónách, a to ani na omezenou dobu, v současné době je omezení pouze časové 2 – 3 hodiny podle oblasti.
- Toto částečně kompenzuje nově zavedená možnost tzv. kreditu rezidenta, který bude moci za poplatek poskytnout svým návštěvám parkování v modré zóně na maximálně 120 hodin ročně, a to v okolí 200 metrů od místa svého bydliště.
- Od roku 2025 zrušení možnosti parkování elektromobilů zdarma bez omezení.
- Nově se zavádí dodatečná platba za jízdní soupravu s přívěsným vozíkem.
- Nová bude možnost městské části jednorázově, po několik hodin, zvýšit cenu za parkování ve smíšených zónách po dobu konání různých akcí.
- Zrušují se přenosná parkovací oprávnění (byla i na Praze 6 často komerčně zneužívána).
Další změnou je zavedení tzv. Návštěvnického paušálního oprávnění. Toto nahrazuje zrušené parkování zdarma pro elektromobily. Účelem tohoto oprávnění je umožnit návštěvníkům využívajících ekologická vozidla (elektro, hybrid nebo EURO 6) zvýhodněně parkovat ve fialových zónách. Cena tohoto parkování má být závislá na emisních dopadech daného vozidla – nejlevnější čistě elektrické, dále hybrid, vodík a nejdražší EURO 6.
V ceníku samotném jsou dvě zásadní změny.
První změnou je zrušení 2. zvýhodněného vozidla rezidenta v ceně 7.000 Kč / rok.
Nynější ceník rezidenta:
- 1. vozidlo 1.200 Kč / rok
- 2. vozidlo 7.000 Kč / rok
- každé další vozidlo 24 – 36.000 Kč / rok dle cenové oblasti
Navržený ceník:
- 1. vozidlo 1.200 Kč / rok
- každé další vozidlo 24 – 36.000 Kč / rok dle cenové oblasti
Druhou související změnou je ovšem skutečnost, že se cena parkovacího oprávnění nově určuje nejen dle pořadí vozidla daného subjektu, ale i dle pořadí dané RZ vozidla v rámci celé Prahy. Pro vysvětlení, jedno vozidlo nebude moci získat zlevněné parkovací oprávnění na více městských částech.
Současný materiál řeší především principy fungování zón placeného stání, ale neobsahuje ceny u jednotlivých položek (hodinové parkování na smíšených zónách, či cena kreditu parkovacích hodin pro návštěvy rezidentů). Cenotvorba bude dle vyjádření předsedy Komise RHMP pro parkovací a silniční dopravu a náměstka primátora pro oblast dopravy až druhou fází projednávání.
Na území městské části Praha 6 se nyní nachází oranžová (pouze návštěvnická zóna) jen před ÚMČ Praha 6. V ostatních případech ZPS v Praze 6 se jedná o mix smíšených fialových zón (pro rezidenty i návštěvy) a rezidenčních modrých zón (pro rezidenty. U návštěv omezeno na max. 2-3 hodiny parkování). Nový systém zón by umožnil parkovat v modrých zónách pouze rezidentům, příp. návštěvám rezidentů na základě kreditu. Smíšené fialové zóny by umožňovaly nadále parkování pro rezidenty a návštěvníky MČ.
Na základě projednání v rámci grémia starosty zaslal odbor dopravy a životního prostředí návrh stanoviska, který je zapracován v příloze č. 1.
Rovněž bylo grémium informováno, že výše částky určené provozovatelům vozidel (na základě výzvy podle ustanovení § 125h odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů) se zvyšuje od 1.1.2024 (z dosavadních 500 Kč) směrem k maximální zákonné hranici.
Zpracovatel výslovně prohlašuje, že veškeré údaje a informace v návrhu usnesení, včetně důvodové zprávy a příloh jsou pravdivé a odpovídají skutečnosti.
Rovněž výslovně prohlašuje, že neopomenul uvést žádný údaj nebo informaci, které by obsah návrhu podstatně změnily, pokud by byly uvedeny.
Datum: 25. ledna 2024
Zpracoval: Ing. Jana Semecká - metodik, KT