47. Stanovisko MČ Praha 6 jako účastníka řízení k dokumentaci pro společné územní a stavební řízení "Novostavba trati Praha - Ruzyně (mimo) - Praha-Letiště Václava Havla (mimo)"
47. Stanovisko MČ Praha 6 jako účastníka řízení k dokumentaci pro společné územní a stavební řízení "Novostavba trati Praha - Ruzyně (mimo) - Praha-Letiště Václava Havla (mimo)"
I. Bere na vědomí
- důvodovou zprávu včetně přílohy, která je nedílnou součástí tohoto usnesení
II. Konstatuje
- MČ Praha 6 se k úseku želeniční trati "Novostavba železniční trati Praha - Ruzyně (mimo) - Praha-Letiště Václava Havla (mimo) vyjadřovala ve fázi územního řízení stanoviskem OUR 0668/20, schváleném Radou MČP6 usnesením č. 2262/21 ze dne 23.2.2021 .
III. Schvaluje
- stanovisko MČ Praha 6 jako účastníka řízení dle § 94k zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) a dle §18 zákona o hlavním městě Praze č. 131/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, k dokumentaci pro společné územní a stavební řízení "Novostavba trati Praha-Ruzyně (mimo) - Praha-Letiště VH (mimo)" dle přílohy č. 1 tohoto usnesení.
IV. Pověřuje
Ondřeje Matěje Hrubeše, radního pro dopravu
jednat se SŽ a HMP ve smyslu důvodové zprávy tohoto usnesení.
V. Ukládá
jednat se SŽ a HMP ve smyslu důvodové zprávy tohoto usnesení.
Zodpovídá: Ondřej Matěj Hrubeš, radní
Termín plnění: 28.06.2024
Zpracovatel: Mgr.et Mgr. Jana Voborníková, asistentka
MČ Praha 6 se vyjadřuje jako účastník řízení dle §94k stavebního zákona 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu pro postupy vedené podle části třetí (územní plánování) stavebního zákona a dle §18 zákona o hlavním městě Praze č. 131/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, k dokumentaci pro společné územní a stavební řízení "Novostavba trati Praha-Ruzyně (mimo) - Praha-Letiště VH (mimo)"
Novostavba železniční trati Praha-Ruzyně (mimo) - Praha-Letiště Václava Havla (mimo) je jednou ze souboru staveb železničního spojení Prahy, Letiště v Ruzyni a Kladna. Stavba je jedním ze tří úseků zajišťujících napojení Letiště na stanici metra Nádraží Veleslavín, v budoucnu bude stavba provozně provázána se stavbami Modernizace trati Praha-Veleslavín (vč.) - Praha-Ruzyně (vč.) (na kterou bylo již vydáno stanovisko OUR 0682/21) a Novostavby železniční stanice Praha-Letiště Václava Havla (stanovisko OUR 0452/20 a OUR 0265/23).
Záměr byl v minulosti předložen a projednán na Komisi strategického rozvoje (dále jen KSR) č. 1/2021 dne 13. 1. 2021 a KSR č. 2/2021 dne 27. 1. 2021, kde byly formulovány závěry k tomuto úseku železniční trati. Následně bylo vydáno stanovisko pod č.j. OUR 0668/20 schválené RMČ usnesením č. 2262/21 ze dne 23.2.2021.
Nyní je předložena upravená dokumentace pro společné územní a stavební řízení, která v oblasti železniční zastávky Praha – Dlouhá míle vychází z nově zpracované revizní studie Pavlíček Hulín architekti 7/2022. Studie vyhodnotila nedostatky předchozího řešení a kromě architektonického návrhu terminálu navrhla zejména jednodušší návaznost přestupních vazeb železnice – BUS – MHD a P+R. Ulice Fajtlova bude rozšířena také pro tramvajovou dopravu a napojena na sídliště Na Dědině. Pěší vazby jsou zaměřeny na přehlednost, funkčnost a díky minimálnímu křížení s automobilovou dopravou také bezpečnost. Došlo k úpravě veřejného prostoru, objekty občanského vybavení jsou integrovány do prostoru zastávky tak, že již nejsou bariérou mezi jednotlivými přestupy. Parkování osobní automobilové dopravy P+R je nyní uvažováno dle DUSP v celkovém počtu parkovacích míst (dále PM) 841, z toho je 20 stání vyhrazených, 176 stání je navrženo pro pomalé dobíjení elektromobilů a 10 stání pro rychlé dobíjení elektromobilů. Dle podkladové studie je uvažováno v případě potřeby většího počtu PM postupné zastavování prostoru P+R až 7 parkovacími domy o 4NP a celkové kapacitě až cca 2130PM. Výstavba parkovacích domů je podmíněna přímým napojením P+R na Pražský okruh a zprovozněním rychlodráhy až na Masarykovo nádraží. Terminál autobusů čítá 28 odstavných stání v různých délkách dle ROPID. Cyklo propojení Dědiny a Hostivic je zajištěno oddělenou cyklostezkou, která vede na východním okraji území, pohyb cyklistů po ulici Fajtlova je zajištěn oddělenou cyklostezkou při západním okraji ulice.
MČP6 podporuje výstavbu železnice v rámci celkového záměru modernizace trati Praha -Kladno s připojením Letiště Václava Havla v celém rozsahu. Nová železniční zastávka Dlouhá míle s navazujícím prostorem je průběžně konzultována s MČP6 a předkládá řešení převážně akceptující požadavky MČP6.
K jejich naplnění máme tato doporučení a požadavky:
- Doporučujeme najít režim spolupráce s HMP, kdy bude již v první etapě realizována kapacita P+R ve výši min. 1911 parkovacích míst (tj.ve studii fáze 1.3 – terminál s pozemním parkovištěm a šesti parkovacími domy). Předpokladem zůstává napojení parkovacích ploch na Pražský okruh. Stanici metra Veleslavín, jako přestupního uzle bez propojení na Masarykovo nádraží, nepovažujeme z dlouhodobého hlediska za udržitelné.
- Zároveň s HMP doporučujeme řešit II.etapu tramvajové trati od dočasného ukončení ze zastávky Dědinská, s novým mostem přes SOKP až po dočasné ukončení v severní části terminálu, jak navrhovaný záměr předpokládá. Výsledkem by měl být hotový dopravní přestupní uzel, který považuje MČP6 za klíčový a který by mohl být v provozu bez dalšího omezování následujícími dopravními stavbami (realizovanými HMP).
- Předpokládáme, že navržené řešení křižovatky Fajtlova x K letiši zohlední jak budoucí prodloužení tramvajové trati ve směru k letišti, tak dopravní zátěž s dostatečnou rezervou pro autobusový terminál, P+R i další koordinované stavební záměry (zástavba jižně od OC Šestka) generující další dopravní zatížení. Křižovatku je nutno řešit s dostatečnou rezervou vzhledem k přímému přístupu k Terminálům LVH.
- MČ se připojuje k připomínkám dopravního charakteru, formulovaných ve stanovisku IPR Praha. (viz příloha č.2)
- V rámci nadčasového řešení zastávky Dlouhá míle a zvolené jasné, čisté linie jejího zastřešení požadujeme integraci fotovoltaických panelů do její konstrukce (např. flexibilní FP, které se přizpůsobí tvaru zastřešení a pod…).
MČ P6 prostřednictvím OUR uplatní stanovisko MČ Praha 6 v rámci společného územního a stavebního řízení (viz příloha č.1).
Sama stavba nemůže řešit další navazující liniové dopravní stavby a jejich koordinaci v rámci dopravního organismu návazných území čtvrti MČP6. Z tohoto důvodu apelujeme na HMP, aby okamžitě zahájilo přípravu a koordinovalo realizaci návazných dopravních staveb, které považujeme z pohledu MČ P6 za podmiňující. Jedná se o:
a) Projekčně i realizačně připravit prodloužení TT ze smyčky u Drnovské ulice do předprostoru Dlouhé míle – návaznost na realizaci investice železnice. Součástí stavby musí být nový most přes SOKP st. 517, navržený a realizovaný v konečné šíři a kapacitě. Dočasným opatřením může být zprvu využívání mostu jen pro provoz pěších, nemotorových prostředků a MHD, po dobudování celého dopravního systému pak zařazení do plného provozu. (Tuto mezietapu předpokládáme ve velmi krátké časové etapě).
b) Připravit projekčně i realizačně předjednávaná navýšení kapacity zařízení P+R z necelých 1000 aut na dvojnásobek (tj. 2000 míst) a to i s případným novým napojením prostoru P+R na Městský okruh.
Z těchto důvodů MČ pověřuje pana radního O.M.Hrubeše jednat dále s HMP a se SŽ ve věcech navazujících dopravních staveb.
Zpracovatel výslovně prohlašuje, že veškeré údaje a informace v návrhu usnesení, včetně důvodové zprávy a příloh jsou pravdivé a odpovídají skutečnosti.
Rovněž výslovně prohlašuje, že neopomenul uvést žádný údaj nebo informaci, které by obsah návrhu podstatně změnily, pokud by byly uvedeny.
Datum: 4.3.2024
Zpracoval: Ing.arch. Dana Jakubcová, refernet oddělení rozvoje území