28. Stanovisko MČ Praha 6 jako účastníka řízení k dokumentaci pro společné územní a stavební řízení "Výměna pohyblivých schodů a modernizace stanice metra Hradčanská"
28. Stanovisko MČ Praha 6 jako účastníka řízení k dokumentaci pro společné územní a stavební řízení "Výměna pohyblivých schodů a modernizace stanice metra Hradčanská"
I. Bere na vědomí
- důvodovou zprávu včetně přílohy č.1, která je nedílnou součástí tohoto usnesení
- záměr investora na rekonstrukci a modernizaci dle přiložené projektové dokumentace (příloha č.2)
II. Konstatuje
- že předmětem projektové dokumentace (příloha č.2) je záměr modernizace stanice metra Hradčanská tj. nástupiště, vestibulu i výstupů z metra včetně výměny pohyblivých schodů. Z důvodu kompletní výměny eskalátorů, je plánováno uzavření stanice metra na cca 10 měsíců.
- že záměr ,,Výměna pohyblivých schodů a modernizace stanice metra Hradčanská" byl projednán na Komisi územního rozvoje, která je poradním orgánem RMČ P6, č.02/2024 dne 14.2.2024.
- že podmínky, požadavky a doporučení MČ P6 jsou specifikovány ve stanovisku MČ P6 č.j. 0651/23 (příloha č.1) jako účastníka územního řízení ,,Výměna pohyblivých schodů a modernizace stanice metra Hradčanská" (Metroprojekt Praha a.s., - (05/2023)) (příloha č. 2).
III. Upozorňuje
že realizací záměru dojde k výraznému omezení a zásahu do fungování významného veřejného prostoru a důležitého komunikačního uzlu. Jeho celkový dopad na funkčnost dotčeného veřejného prostoru v době realizace bude zcela zásadní.
IV. Schvaluje
stanovisko MČ P6 jako účastníka řízení dle § 94k písm. b) zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavebního zákona) ve znění pozdějších předpisů ve spojení s § 18 odst. 1 písm. h) zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, k dokumentaci pro společné územní a stavební řízení ,,Výměna pohyblivých schodů a modernizace stanice metra Hradčanská" (Metroprojekt Praha a.s., (05/2023)) dle přílohy č. 1 tohoto usnesení.
V. Pověřuje
Ondřeje Matěje Hrubeše, radního pro dopravu k jednání s Dopravním podnikem hl. m. Prahy a Ropidem ve věci posílení kapacity a náhradní povrchové dopravy.
Zpracovatel: Jan Holický ORI, vedoucí ORI
Předmětem tohoto usnesení je schválení stanoviska č.j. OUR 0651/23. MČ P6 se vyjadřuje jako účastník řízení dle § 94k písm. b) zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavebního zákona) ve znění pozdějších předpisů ve spojení s § 18 odst. 1 písm. h) zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, k dokumentaci pro společné územní a stavební řízení "Výměna pohyblivých schodů a modernizace stanice metra Hradčanská"
Záměr byl předložen a projednán na Komisi územního rozvoje (dále jen KÚR) č. 2/2024 dne 14.2.2024, kde byly formulovány závěry a požadavky k tomuto záměru.
Jedná se o záměr celkové modernizace stanice metra Hradčanská včetně kompletní rekonstrukce v prostorách nástupiště, vestibulu a výstupů z metra. V rámci rekonstrukce bude realizována výměna pohyblivých schodů.
Podrobný popis záměru je uveden v příloze č.1 tohoto stanoviska.
V rámci projektu jsou řešena i ochranná opatření proti účinkům bludných proudů. U vstupu do parku Charlotty G. Masarykové je do zpevněné plochy navrženo trvalé osazení jedné měřící podzemní sondy.
Ve veřejném prostoru bude u výlezu z metra při ulici Hradčanská zřízen zábor staveniště a další dva dílčí zábory u výlezů z metra na tramvajových ostrůvcích.
V současné době je kompletována dokumentace pro stavební povolení, následovat bude dokumentace pro provedení stavby a výběr zhotovitele, kde se již podrobně zpracovává DIO a navrhuje se posílení, případně četnost spojů povrchové dopravy společně s dotčenými orgány a policií. Modernizace by měla být zahájena ke konci roku 2025 nebo začátkem roku 2026 a teprve v této době se vyhodnotí aktuální stav, do kterého budou zahrnuty požadavky dotčených orgánů. Celková doba realizace je plánována na cca 14 měsíců, z nichž cca 10 měsíců bude stanice kompletně uzavřena.
Je nezbytné si uvědomit, že realizací záměru dojde k výraznému omezení a zásahu do fungování významného veřejného prostoru a důležitého komunikačního uzlu. Jeho celkový dopad na funkčnost dotčeného veřejného prostoru v době realizace bude zcela zásadní. Vzhledem ke skutečnosti, že výluka a uzavření metra jako takového je plánována na cca 10 měsíců a současnou přepravní kapacitu v plné výši nezachytí stanice metra Dejvická, bude potřeba koordinovat záměr s dopravními podniky a ověřit možnosti náhradní povrchové dopravy.
MČP6 podporuje rekonstrukci a modernizaci stanice metra Hradčanská, jedná se o stavbu ve veřejném zájmu a současný technický stav eskalátorového tunelu je již na hranici životnosti. Zároveň pozitivně hodnotíme snahu o navrácení stanice k jejímu původnímu stavu a související odhalení uměleckých reliéfních prvku ve vestibulu.
K předloženému záměru máme tyto specifické požadavky a doporučení:
- Požadujeme průběžnou koordinaci a přípravu ve spolupráci s dotčenými dopravními podniky ohledně navýšení kapacity a náhradní povrchové dopravy na stanici Hradčanská, během jejího úplného uzavření.
- Vzhledem k dlouhodobému uzavření stanice, jakožto důležitého dopravního uzlu, požadujeme řešit kapacity a možnosti náhradní povrchové dopravy již nyní a jejich návrh a kapacity přednostně projednat s MČ P6.
- Požadujeme, aby současně s rekonstrukcí stanice metra Hradčanská byl vybudován bezbariérový výtah spojující nástupiště metra s ulicí Dejvická.
- Zábor staveniště u výstupu z metra Hradčanská požadujeme omezit na minimální možný rozměr, s ohledem na skutečnost, že se zde nachází hlavní a de facto jediný pěší koridor do Dejvic a případně doporučujeme zvážit možnost přemístění záboru k protilehlému výlezu z metra.
- Vzhledem k předpokladu navýšení přepravní kapacity tramvajového spojení během výluky metra, doporučujeme okolo záborů u vstupů do metra na tramvajových zastávkách zachování průchodu minimálně 2m, jelikož již v současné době je na ostrůvcích ( zejména ve směru na Břevnov, Dědinu a Petřiny) při příjezdu tramvajové soupravy stísněný prostor.
- Požadujeme maximální možnou koordinaci s připravovanou modernizací "Buštěhradské dráhy" a budoucím přímým přestupem na dráhu.
- V místě budování šachty pro podzemní sondu na pozemku parc. č. 569/1 v katastrálním území Hradčany, požadujeme zachování alespoň minimálního průchodu na navazující parkové cesty.
- Požadujeme minimální omezení průchodnosti územím při budování ochrany bludných proudů a podzemní sondy.
- Požadujeme obnovu komunikací a jejich navrácení do původního stavu.
Další obecné požadavky jsou specifikovány ve stanovisku 0651/23 (viz příloha 1 tohoto usnesení).
Zpracovatel výslovně prohlašuje, že veškeré údaje a informace v návrhu usnesení, včetně důvodové zprávy a příloh jsou pravdivé a odpovídají skutečnosti.
Rovněž výslovně prohlašuje, že neopomenul uvést žádný údaj nebo informaci, které by obsah návrhu podstatně změnily, pokud by byly uvedeny.
Datum: 17.04.2024
Zpracoval: Ing.arch. Soňa Staňková, referent oddělení rozvoje území